Cena
Phénix 2009
white Pg6 Pd5 Pg5 Pd4 Kh4 Pb3 Pc2 Pf2 Sa1
black Kh8 Pd7 Pg7 Pf5 Pb4 Pf4 Pc3 Pf3 Pa2
1...Kh4-h3 2.Kh8-g8 Kh3-h2 3.Kg8-f8 Kh2-h1 4.Kf8-e7 d5-d6 + 5.Ke7*d6 d4-d5 6.Kd6*d5 Kh1-g1 7.Kd5-e4 Kg1-f1 8.d7-d5 Kf1-e1 9.d5-d4 Ke1-d1 10.d4-d3 c2*d3 + 11.Ke4*d3 Sa1-c2 12.a2-a1=S Sc2-d4 13.Sa1-c2 Sd4-e6 14.Sc2-d4 Se6-c5 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[35]
h#13,5 (9+9)
tempo
prenasledovanie
prenasledovanie
Dnes tu máme svojím spôsobom klasický mnohoťahový pomocný mat. Na diagrame je všetko je zablokované, okrem kráľov a mierne pešiakov. Obe strany musia pomôcť s rozhýbaním pozície, keď čierny kráľ vezme dvojicu bielych pešiakov. Potom sa obetuje Pd7, čím sa uvoľní Ja2, ktorého ešte chvíľu prenasleduje premenený Pa2 v koži jazdca.
No pointa je niekde úplne inde. Je v treťom ťahu bieleho. Málokto by čakal, že biely kráľ bude musieť potiahnuť do rohu. Ide o stratu tempa, ktorá je v tejto podobe, pri otvorenom postavení tempujúceho kráľa, relatívne raritným zjavom. Darmo, jazdci sú na podobné triky ako stvorení. V tomto prípade najmä zamurovaný biely jazdec.