I. cena
Makedonski Problemist 2001
white Ka7 Sf7 Qh7 Ba6 Rc6 Re6 Bc3
black Be8 Pb7 Kd7 Pd6 Pc5 Pd5 Pf4 Sf3 Qh3 Pb2
1.Bc3-f6 ? threat:
2.Re6*d6 # {display-departure-file} {A}
1...Kd7*e6 {a}
2.Rc6*d6 # {display-departure-file} {B}
1...Kd7*c6 {b}
2.Sf7-d8 # {C}
1...Qh3*e6 {c}
2.Sf7-e5 # {D}
1...b7*c6 {d}
2.Re6-e7 # {E}
but
1...Be8*f7 !
1.Ka7-b8 ! threat:
2.Rc6*d6 # {display-departure-file} {B}
1...Kd7*e6 {a}
2.Sf7-d8 # {C}
1...Kd7*c6 {b}
2.Re6*d6 # {display-departure-file} {A}
1...Qh3*e6 {c}
2.Rc6-c7 # {F}
1...b7*c6 {d}
2.Ba6-c8 # {G}
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[126]
#2 (7+10)
Šedejov cyklus, Z-24-47
V diagramovom postavení dnešnej dvojťažky má čierny kráľ dve voľné polia, tie, na ktorých stoja biele veže. Tie hrajú prvé husle vo zvodnosti i riešení, keď vždy jeden mat hrozia a dva ďalšie dávajú vo variantoch. V oboch týchto fázach sú štyri varianty – dva po ťahoch kráľa na c6 a e6, dva po blokovaní týchto polí. Z pohľadu stratégie štandardný obsah, avšak o to efektnejšia je novostratégia: zámena štyroch matov je okorenená dvomi hrozbovými paradoxami tak, že hrozba a varianty po ťahoch kráľa vytvárajú Šedejov cyklus. Čerešničkou na torte je výborná konštrukcia bez bielych pešiakov.