venované K. Mlynkovi
Šachmatna Misl 2004
white Bg8 Ra7 Sc7 Rh7 Rh6 Sf5 Bh5 Sa4 Bb4 Rg3 Kh3
black Ra6 Kc6 Qg6 Pd5 Ba2 Rb2 Pc2 Qa1 Rb1 Rd1 Se1
1.Rg3-e3 ? threat:
2.Re3-e6 #
1...Qg6-e6 {aX}
2.Bh5-e8 #
1...d5-d4 {bY}
2.Bg8-d5 #
1...Rb2-b3 {cZ}
2.Re3-c3 #
but
1...Rd1-d3 !
1.Rg3-d3 ! threat:
2.Sf5-d4 #
1...Qg6-e6 {aZ}
2.Bh5-e8 #
1...d5-d4 {bX}
2.Bg8-d5 #
1...Rb2-b3 {cY}
2.Rd3-c3 #
1...Rb2*b4=w
2.Rb4-b6 #
1...Ra6*a4=w
2.Ra4-a6 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[524]
#2 (11+11)
Andernašský šach
Mlynkova téma (OM-23-33)
Slovenská škola prenikla aj do exoúloh. Príkladom môže byť dnešný diagram, ktorý využíva andernašský šach meniaci pravidlo o braní: berúci kameň mení farbu. Napríklad v pozícii diagramu by branie S:g6 znamenalo prefarbenie tohto strelca na čierneho.
Obsah skladby sa skladá zo zvodnosti a riešenia. V oboch z nich sa vyskytuje trojica rovnakých obrán 1…De6 a, 1…d4 b, 1…Vb3 c. Týmto sa zmenia ich obranné motívy proti hrozbám medzi fázami a sú tam takéto:
- X = ťah čierneho na pole hrozby (takže biely by sa pri pokuse zahrať hrozbu prefarbil),
- Y = napadnutie poľa hrozby otvorením línie,
- Z = priviazanie hrozbového kameňa.
Takáto cyklická zámena obranných motívov je základnou témou slovenskej školy a je známa aj pod menom Mlynkova téma. Preto aj vtedy pred temer 20 rokmi bola úloha venovaná nedávno zosnulému Karolovi Mlynkovi.