I.-II. cena ex aequo
Pravda 1998-1999
white Bc8 Kh7 Rc6 Bg5 Pc4 Sf4 Sg4 Pe2
black Kg3 Ph3 Pb2 Pc2 Pf2
1.Rc6-h6 ? threat:
2.Rh6*h3 #
1...f2-f1=B
2.Sf4-h5 +
2...Kg3-g2
3.Bc8-b7 +
3...Kg2-g1
4.Bg5-e3 #
but
1...f2-f1=Q !
1.Rc6-e6 ? threat:
2.Re6-e3 #
1...Kg3*g4
2.Re6-h6 +
2...Kg4-g3
3.Rh6*h3 #
2...Kg4*g5
3.Sf4*h3 #
but
1...c2-c1=Q !
1.Rc6-d6 ? threat:
2.Rd6-d3 #
but
1...c2-c1=S !
1.Rc6-a6 ! threat:
2.Ra6-a3 #
1...b2-b1=S
2.Ra6-d6 threat:
3.Rd6-d3 #
2...c2-c1=S
3.Rd6-e6 threat:
4.Re6-e3 #
3...f2-f1=S
4.Re6-h6 threat:
5.Rh6*h3 #
3...Sb1-d2
4.Re6-e3 +
4...Sd2-f3
5.Re3*f3 #
3...f2-f1=Q
4.Re6-e3 +
4...Qf1-f3
5.Re3*f3 #
3...f2-f1=R
4.Re6-e3 +
4...Rf1-f3
5.Re3*f3 #
3...Kg3*g4
4.Re6-h6 +
4...Kg4-g3
5.Rh6*h3 #
4...Kg4*g5
5.Sf4*h3 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[470]
#5 (8+5)
lastovička, logika
Biele ľahké figúry vytvárajú spolu s Pe2 klietku pre čierneho kráľa, pre akčnú hru tak bielemu zostáva najmä veža. Tá by sa k matu mohla zdanlivo predrať viacerými spôsobmi, ale čierny má proti väčšine útokov k dispozícii účinné obrany premieňajúcimi sa pešiakmi. Nové dámy by pre bieleho boli príliš veľkým sústom, preto vynúti postupne tri premeny na jazdcov (podložené logickou postupnosťou plánov) a po otupení čiernych zbraní nastúpi útok po stĺpci h.
Elegantné spracovanie témy Holst v trojnásobnom vydaní bolo oprávnene vysoko ocenené v našej najtradičnejšej skladateľskej súťaži.