- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
Postavenie dnešného diagramu tak trochu zvádza k úvahám nad čiernou rošádou, to však má dva háčiky. Po prvé, prinútiť čierneho k rošáde v rámci samomatu vôbec nie je jednoduché. Po druhé, čierny strelec je na f8 v ceste potenciálnej čiernej batérie. Takže hra bude musieť aspoň spočiatku prebiehať ináč.
Druhou myšlienkou pre možné riešenie je postup 1.Dd7+? Kf7! 2.D:e7+ S:e7!, ale tomu bráni prítomnosť bieleho jazdca na d8, ako aj fakt, že Vb1 kryje 8. rad. Je treba sa jazdca a pôsobnosti veže zbaviť.
To biely vykoná v prvom rade pomocou krátkej hrozby, v ktorej sa jazdec vracia na pole d8, pritom čierny sa bráni typicky samomatovo ťahom veže presne na toto pole, aby biely svojím braním+š matoval. Jazdec sa obetuje a po priviazaní čiernej veže sa objaví prekvapujúci tempový boj s ťahom a5. Po vynútenej likvidácii Vc8 už prejde pôvodný zámer.
Získa tento zaujímavý samomat niečo v ročnej súťaži anglického časopisu? Uvidíme.
Čierna rošáda má ešte o jeden háčik viac, biely kráľ cestou na h8 musel prejsť cez f7.
Bežnému riešiteľovi postačia aj dva háčiky, expert nájde aj tretí.
Každopádne je takto ešte o 50% istejšie, že tadiaľ cesta nevedie…