Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[352]
#4 (5+8)
modelové maty
Dnešný diagram dáva tušiť tému úlohy už na druhý pohľad. Vzhľadom k bielemu materiálu pôjde veľmi pravdepodobne o modelové maty. Dobrý úvodník dáva čiernemu kráľovi voľné pole e4 navyše k poľu c4, ktoré je voľné ešte pred úvodníkom. Hrozba končí modelovým matom s kráľom na c4. Po ťahu 1..K:c4 sa zopakuje trojica bielych ťahov s cyklickým posunom, takže hra končí temer rovnakým modelovým matom, len kráľ je presunutý na d4. Obrana 1…Ke4 vedie k úplne inému obrazcu s kráľom až na g5.
a)
1.Qd4*b6 Qc3*b4 2.Bd3*e4 Qb4-c3 #
b) wQc3-->c1
1.b2-b1=B Qc1*a3 2.Sd2*e4 Qa3-c1 #
c) wQc3-->g5
1.Sh1-g3 Qg5*f6 2.Rf4*e4 Qf6-g5 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[349]
h#2 (9+15)
b) Dc3→c1 c) Dc3→g5
návraty, maty s väzbou
Zabarikádovaný čierny kráľ a absencia bielych figúr okrem Ve7 dávajú tušiť, že v rámci pomocného matu je potrebné otvoriť líniu pre mat bielou dámou trochu zdiaľky. Práve Ve7 je v mechanizme využitá na priviazanie čiernych figúr na e4. Ale všetky potenciálne matové polia – na ktorých pôvodne stojí biela dáma – sú silno pokryté inými čiernymi kameňmi. Bude možné tieto pokrytia eliminovať?
Samozrejme. Prvé pokrytie odstráni čierny prvým ťahom, druhé vzápätí biely braním dámou. Následne sa môže priviazať čierny kameň a dáma matuje návratom. Pekná analógia troch riešení.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[354]
#2 (9+11)
Z-23-36, biely na ťahu
V diagramovej pozícii je pripravený mat 1…Jf2 2.S:f2#. Ale (samozrejme) biely nemá vyčkávací ťah, takže musí čiernemu ponúknuť ešte nejaké iné obrany. Väzbu na 3. rade môže využiť na odviazanie Sf3, po ktorého obranách môžu nasledovať batériové maty s jeho braním. Toto sa zopakuje v dvoch zvodnostiach a riešení, so sumárnym výsledkom v podobe trojfázovej zámeny dvoch matov. Veľmi dobré je aj to, že práve úvodník provokuje tri rôzne šachy bielemu kráľovi.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[343]
h#2 (6+10)
2.1.1.1
antiduály
K matovým poliam e7 a e4 vedú vždy dve čierne línie zavreté v pozícii diagramu:
ku e7: a3-e7 zavretá Jc5 a h7-e7 zavretá Jf7,
ku e4: c2-e4 zavretá Pd3 a h1-e4 zavretá Jf3.
Keďže za bieleho je potrebné pokryť polia c5 a e5 ťahmi 1…d4 alebo 1…Jd7, je zrejmé, že čierny musí zase zablokovať uvoľnené polia c4 a e6, čo vie bezpečne urobiť len jazdcami – obaja by vedeli pricválať na obe polia. Z množstva možností si však obe strany spolu musia vybrať také, kde ostanú zavreté línie k matovým poliam. Preto scenáre riešení musia vyzerať nasledovne:
pri mate Je7#: biely musí hrať 1…d4, blokované musí byť c4 a to jazdcom z f3,
pri mate e4#: biely musí hrať 1…Jd7, blokované musí byť e6 a to jazdcom z f7.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[330]
#3 (12+8)
biely na ťahu, Z-23-36, výmena 2. a 3. ťahu
Napriek relatívne jednoduchej pozícii dnešného diagramu sa toho v ňom deje veľmi veľa. V zdanlivej hre koná biely strelec tri tiché ťahy na polia, ktoré prestali kryť čierni pešiaci. Účelom ťahov je pokrytie polí e5, d6 a f6 v okolí čierneho kráľa.
Úvodník kráľom tieto pokračovania vylúči kvôli 2…e1J+ potenciálne hroziacemu po odchode strelca z e1. Na druhú stranu biely kráľ pokryje e4 a odíde z línie pripravenej čiernej kráľovskej batérie. Preto biely môže šachovať ťahmi, ktoré matovali v zdanlivej hre a po ústupoch strelca.
Týmto spôsobom je dosiahnutá trojnásobná výmena druhého a tretieho ťahu medzi zdanlivou hrou a riešením. Forma „biely na ťahu“ výrazne zlepšuje dojem a prvá cena v súťaži špičkového časopisu je veľkým úspechom.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[350]
#2 (13+6)
Dombrovskis (3 prvky), cyklický Hannelius
Len veľmi málo úlohám sa podarí dočkať tej pocty, že sú vybrané ako tematické príklady pre svetovú súťaž. Nemusia to byť práve fantastické kúsky. Dôležité je, aby výrazným spôsobom spracovali tému, ktorú chce zadávateľ presadiť do súťaže.
Po tomto úvode asi neprekvapí, že práve dnešný diagram bol takýmto príkladom. V 9. svetovej súťaži bolo dvojťažkovou témou opakovanie hrozieb z pokusov ako matov vo variantoch riešenia, pričom každý takýto mat musel byť hrozbou aspoň v dvoch pokusoch.
V tomto prípade sú takéto maty tri: D:c5#, V:e4# a Sc3#. Každý z nich je hrozbou v práve dvoch pokusoch. Ale fantastické je, že v riešení idú tieto maty presne po obranách, ktoré ich v pokusoch vyvracali, ako aj cyklicky posunute vyvracali. Tým sú v jednej úlohe spracované tri hrozbové paradoxy aj cyklický antiparadox. S prižmúrením oka by sa dalo hovoriť aj o Dombrovskisovej téme (trojprvkovej) a cyklickej Hanneliusovej téme. Ale treba priznať aj absenciu nulovej fázy – varianty riešenia sú pripravené už v zdanlivej hre.
Pred dvomi rokmi sa Tomášovi Peitlovi podarilo vyhrať letnú verziu ISC, ale bohužiaľ už dva roky neobhajoval svoj titul. Tento rok by to mal ťažké, lebo čerstvý majster Európy Danila Pavlov nestratil ani bodík a ušetril hodinu a pol času. Celý článok »»
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[346]
s#9 (7+2)
2 riešenia
echo
Matové obrazce nie sú nijako prekvapivé vzhľadom k čiernemu materiálu prítomnému na šachovnici. Ani cesta k nim sa spočiatku nijako nevymyká zo štandardu. Ale napriek tomu úloha získala vysoké ocenenie v renomovanom izraelskom turnaji. Ako je to možné?
Rozhodca Mark Erenburg vyzdvihol okrem echových matov naozaj ľahkú formu (bez materiálu pasívneho v ktoromkoľvek riešení) a dobrý dojem podporený analógiou záverečného manévra s obštrukciou matujúceho strelca čiernym kráľom.