Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[361]
s#3 (12+6)
recipročná zámena
Dáma je jediný kameň čierneho, ktorý môže v diagramovom postavení ťahať bez toho, aby okamžite matoval. Spomedzi šestice ťahov dámou nemá biely pripravené pokračovanie len na 1…D:b7. Ako čierneho prekabátiť?
Nenápadný ťah pešiakom 1.b5! je správnou voľbou. Jeho kľúčovou funkciou z pohľadu obrany 1…D:b7 je zatvorenie línie strelca a4 ku matovému poľu d7. Ale z pohľadu kľúčovej tematiky má ťah pešiakom ventilový charakter: niektoré línie čiernej dámy zo stĺpca a zatvára, niektoré otvára. Vďaka tomu sa recipročne zamenia dve pokračovania v druhom ťahu bieleho oproti zdanlivej hre.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[358]
h#2 (5+13)
b) Vd3→d5 c) Vd3→b8 d) Vd3→a1
cyklus čiermych ťahov
Trojica bielych ľahkých figúr staticky kryje všetky polia okolo čierneho kráľa. Ostáva zneprístupniť mu d3 a d5 a biela veža môže matovať. Jej štartovacie pole v jednotlivých pozíciách určuje možné matové pole zo štvorice e2, c4, g4 a e6. Od toho sa odvíja, ktorá dvojica čiernych figúr musí blokovať polia d3 a d5. Poradie čiernych blokovaní je potom jednotne určené kolíziou s bielou vežou – dvakrát stojí na blokovaných poliach, dvakrát je potrebné otvoriť líniu pre prvý ťah bieleho. Podčiarknuté a zrátané, čierny 4x blokuje dve polia a to tak, že prvé a druhé ťahy čierneho vytvárajú cyklus.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[367]
#5 (11+6)
Na fóre MatPlus bola tento týždeň zverejnená správa o smrti fínskeho skladateľa a riešiteľa Harri Hurmeho (2.6.1945 – 23.9.2019).
Harri Hurme bol medzinárodným majstrom v riešení šachových úloh. Ako člen fínskeho družstva sa stal majstrom sveta, najlepší individuálny výsledok dosiahol v roku 1993 v Bratislave, keď získal brozovú medailu.
Ako skladateľovi sa mu podarilo získať titul majtra FIDE. Dnešný diagram sa nachádza medzi jeho úlohami, ktoré boli vybrané do Albuu FIDE. Nezaprie, že jeho autor je skúsený riešiteľ. V diagramovej pozícii sú pripravené pokračovania na všetky čierne ťahy okrem V:b3. Toto sa pripraví úvodníkom veľmi vzdialeným bielym kráľom s cieľom mať prístup na a6. Pravda, zároveň čierny dostane možnosť šachovať na f7, čím vzniká druhý plnohodnotný variant.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[363]
#2 (12+7)
recipročná zámena, Z-32-24
Dnešný diagram je vybraný z obdobia zlatého veku trojfázových zámien. Dve zvodnosti a riešenie spolu zamieňajú maty po ťahu kráľa a ľubovoľnom odchode Jd4, a to s istým opakovaním. Konkrétne medzi zvodnosťou 1.Db4? a riešením prebehne recipročná zámena matov V:f5# a J:h3#, prvá zvodnosť pridáva obyčajnú zámenu matov. Drobným negatívom je rovnaké vyvrátenie oboch zvodností 1…f4!, pozitívom rozhodne úvodník, ktorý pridáva voľné pole f6.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[351]
#4 (9+12)
rotácia 2. a 4. ťahov bieleho
Žáner mnohoťažiek nie je u nás práve najpopulárnejší. O to viac poteší každý úspech našich skladateľov a dnešný diagram takým úspechom rozhodne je. Získať cenu vo vedúcom časopise novonemeckej školy zameranej najmä na mnohoťažky, to znie silne.
Pravda, téma mnohotažky nie je novonemecká, čo však rozhodne nie je na škodu. Stratégiou bielej hry je vylepšovanie pozície pomocou tvorby a následného vystrelenia batérie tak, aby šach existujúci už po úvodníku sa stal matom. Biely pritom vďaka medzišachu nestráca tempo a čierny okrem prvého ťahu nemá aktívnu obranu.
Pointou úlohy je však formálna téma. Asi málokto prehliadne opakovanie ťahov v jednotlivých variantoch a to, že v skutočnosti ide o rotáciu 2. a 4. ťahov bieleho. Efektné!
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[353]
h#6.5 (2+4)
2.1.1...
echové ideálne maty
Dlhý pomocný mat len so šiestimi kameňmi má dve riešenia.
Čierny materiál limituje možnosti bieleho jazdca matovať tak, aby súčasne pokryl jedno pole v okolí čierneho kráľa, v dôsledku toho je okrem rohu možné urobiť len jeden matový obrazec, v ktorom sú obaja králi na okraji šachovnice, jazdec vedľa bieleho kráľa, čierna dáma za svojím kráľom a strelci blokujú dve zvyšné polia.
A ostáva už len nájsť cestu k takémuto matovému obrazcu. Ako je uvedené už vyššie, sú dve a končia matmi navzájom posunutými o jeden rad. Takéto pekné farebné echo ideálneho matu priviedlo rozhodcu k nadšenému komentáru. Nečudo.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[329]
#2 (13+10)
Z-24-48, úvodník dáva 2 voľné polia
Začnime analýzu dnešného diagramu riešením. Úvodník 1.Jf4 je fantastický, dáva dve voľné polia a hrozí matom z dvojitej batérie (priamej na stĺpci a nepriamej po diagonále ku f4). Obrany čiernym jazdcom otvárajú Sg1 k voľnému poľu a umožňujú ďalšie dva batériové maty. 1…d4 blokuje voľné pole, štvrtý batériový mat prerušuje Sb3. Aj obe obrany kráľom na voľné polia vedú k iným batériovým matom. To je spolu šesť rôznych batériových matov jedným jazdcom. Nie zlé.
Ale to nie je všetko. Všimnime si ešte obranu s braním hrozbového jazdca, ktorá znamená mat dámou. Spolu s trojicou obrán 1…Jg4, 1…Jd3 a 1…d4 je k dispozícii aj v diagramovom postavení. (Samozrejme, obrany kráľom pred úvodníkom neexistujú.) A nielen to – nasledujú po nich maty – iné maty ako v riešení. Máme teda pred sebou veľmi efektnú zámenu štyroch matov, ktorá bola zaslúžene ocenená vysokým vyznamenaním.
Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[347]
s#2 (6+9)
voľná zámena dvoch variantov Z-22-44
Biela dáma má v tejto úlohe hlavné slovo. Samomat sa jej asi najlepšie vynúti s pomocou pripravenej batérie na 8. rade, čo podčiarkuje zdanlivá hra po 1…e3. Po úvodníku je už ťah pešiakom bezvýznamný, ale aj hrozba využíva šach na stĺpci e s matom S:e5#. Obrany s braním na e5 sa bránia napadnutím matovej línie, ale zároveň dávajú čiernym figúram prístup k matovým poliam pre priame mtovanie. K tomu je potrebné si prirátať druhý zdanlivý variant, ktorý je úvodníkom kompletne znegovaný – ide o obranu 1…Vc1 s tvorbou maskovanej priamej batérie.
Podčiarknuté a zrátané, ide o voľný zámenu dvoch variantov typu Z-22-44. Popri motivačnej pestrosti (čo nie je vždy prednosťou) by sa dala vyzdvihnúť čistota voľnej zámeny, keď varianty zdanlivej hry sú úplne eliminované.