- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
Základnou tematikou slovenskej školy dvojťažky je zámena obranných motívov tých istých obrán medzi fázami. Samozrejme najznámejšou témou je cyklická zámena obranných motívov, ale nič nebráni transformácii aj mnohých iných zámenových tém do podoby zámen motívov. To je aj prípad dnešného diagramu, na ktorom je spracovaná pseudo-kolotočová zámena obranných motívov podľa schémy aAbB – cBaC – bAcC, s týmito motívami:
- A – priame krytie
- B – krytie odviazaním
- C – zaclonenie hrozbového ťahu
V tomto zápise vyzerajú cyklicky obrany, zatiaľ čo motívy nie, pri druhom možnom poradí obrán v tretej fáze sa to otočí: aAbB – cBaC – cCbA. Táto nepravidelnosť odlišuje vo všeobecnosti kolotočové zámeny od pseudo-kolotočových a aj v schémach úloh sa tento rozdiel prejavuje. Nuž, presne táto oblasť zámen motívom je veľmi nepreskúmaným poľom.
Pekná spomienka na slovenskú školu v kompozičnom šachu, ktorá znovu ožíva najmä v Španielsku, kde ju propaguje Miguel Uris. Ak motivačnú náplň dnešnej dvojťažky skúmame hlbšie, zistíme, že obsah motívov A a B je rovnaký – krytie hrozbového poľa. Líšia sa iba formou. Iba raz je krytie priame (príchodom), druhý krát je krytie zložené – odviazanie so zaclonením. Krytie hrozbového poľa vo všeobecnosti je tiež „mobilizácia čierneho“. Motív C je odlišný – jeho obsahom je znemožnenie ťahu hrozbovej figúre a formou – zaclonenie. Na rozdiel od motívov A, B tu ide o „imobilizáciu bieleho“