I. cena
A. Nagler MT 2007
white Pg7 Sb6 Kf6 Bg6 Pd4 Rh4 Ra3 Sf3 Qf1
black Bb5 Pe4 Sc3 Rd3 Ke3 Pd2 Ph2 Sb1
1...Rd3*d4 {x}
2.Rh4*e4 + {A}
2...Rd4*e4
3.Sb6-d5 # {B}
2.Sb6-d5 + {B}
2...Rd4*d5
3.Rh4*e4 # {A}
1.Kf6-e5 ? threat:
2.Rh4*e4 + {A}
2...Sc3*e4
3.Sb6-d5 # {B}
2.Sb6-d5 + {B}
2...Sc3*d5
3.Rh4*e4 # {A}
but
1...Rd3*d4 ! {x}
1.Kf6-e7 ? threat:
2.Rh4*e4 + {A}
2...Sc3*e4
3.Sb6-d5 # {B}
1...Rd3*d4 {x}
2.Sb6-d5 + {B}
2...Rd4*d5
3.Rh4*e4 # {A}
but
1...e4*f3 !
1.Kf6-g5 ! threat:
2.Sb6-d5 + {B}
2...Sc3*d5
3.Rh4*e4 # {A}
1...Rd3*d4 {x}
2.Rh4*e4 + {A}
2...Rd4*e4
3.Sb6-d5 # {B}
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[413]
#3 (9+8)
le Grand, Mäkihovi
Poloväzba na treťom rade sa napoly využije v zdanlivej hre: po jedinom ťahu čiernej veže si biely môže vybrať, v ktorom poradí bude šachovať na d5 a e4. Najsilnejšie vyzerajúci ťah bieleho kráľa na e5 má dve hrozby, ale práve ťah na čiernej veže na d4 je vyvrátením. Ďalšie dva ťahy na e7 a g5 majú každý jednu hrozbu začínajúcu šachom na pole, z ktorého na bieleho kráľa nedočiahne jazdec. Po tematickej obrane vežou na d4 je jazdec viazaný a biely musí začať naopak na poli, z ktorého na kráľa nedočiahne veža. Takýmto spôsobom je spracovaná le Grandova téma v typicky trojťahovom mechanizme. Zaujímavá trojťažka.