I. cena
Die Schwalbe 1964
white Kb7 Sh7 Sb6 Pf6 Pc5 Pf3 Pe2 Bg1
black Se7 Pf7 Sg7 Pe6 Pg6 Pb5 Ke5 Pf5 Pf4 Pd3 Pa2
1.e2*d3 ? threat: 2.d3-d4 #
1...a2-a1=Q!
1.Sh7-f8 ! threat: 2.Sf8-d7 # {display-departure-square}
1...Ke5*f6 2.Sf8-h7 + Kf6-e5 3.e2*d3 threat: 4.d3-d4 #
3...a2-a1=Q {(alebo 3...a1S)} 4.Sb6-d7 + 4...Ke5-d5 5.Sh7-f6 + {display-departure-square} 5...Qa1*f6 6.Sd7-b6 + Kd5-e5 7.d3-d4 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[190]
#7 (8+11)
pendulum, anihilácia bieleho materiálu
Spomedzi bielych kameňov na diagrame nehrajú pri udržaní čierneho kráľa v matovej sieti žiadnu úlohu len biely kráľ (ktorý sa musí mať na pozore pred čiernymi jazdcami), Pe2 a Pf6. Pe2 má k dispozícii prirodzený pokus 1.exd3?, ktorý ale bez prípravy nikam nevedie. Ponúka sa akcia s premenou Pf6 po braní niektorého z čiernych jazdcov, ale to tiež nepomáha.
Preto biely prvými dvomi ťahmi zariadi odstránenie Pf6 – ukazuje sa, že Pf6 je v skutočnosti príťažou. Vďaka príprave sa ukáže možnosť ťahu 5.Jhf6+, čím dôjde ku kritickému ťahu – prekročeniu e5 dámou. Po návrate kráľa už pešiakovi nič nebráni v mate.
Čisto zinscenované v johandlovskom štýle.