3. pochvalná zmienka
Champagne, Rio de Janeiro 2009
white Ke1 Qd1 Rh1a1 Bf1c1 Sg1b1 Ph2g2f2e2d2c2b2a2
black Ke8 Qd8 Rh8a8 Bf8c8 Sg8b8 Ph7g7f7e7d7c7b7a7
1.e2-e4 Sb8-c6 2.Bf1-b5 Sc6-d4 3.Bb5-c6 d7*c6 4.Sg1-f3 Qd8-d7
5.Sf3-h4 Qd7-h3 6.Qd1-g4 Bc8-f5 7.f2-f3 e7-e6 8.Ke1-f2 Bf8-a3
9.b2*a3 0-0-0 10.a3-a4 Rd8-d5 11.Bc1-a3 Rd5-a5 12.Ba3-e7 Ra5-a6 13.Be7-g5 Sg8-f6 14.Sb1-a3 Rh8-d8 15.Rh1-b1 Rd8-d5 16.Rb1-b2 Rd5-a5 {dia}
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[643]
PG 16,0 (15+15)
prenasledovanie rovnakou figúrou
Tradičná kongresová skladateľská súťaž Champagne je venovaná retroskladbám s predpísanou témou. V roku 2009 na kongrese v Brazílii bolo predpísané opakovanie ťahov jedného kameňa iným rovnakým kameňom. V prípade dôkazovej partie na diagrame (postavenie po 16. ťahu čierneho, ako prebiehala partia? – anglicky sa takáto skladba nazýva proof game so skratkou PG) jedna čierna veža zopakuje pohyb druhej, konkrétne ťahy Vd8-d5-a5. Ostatné ťahy okolo sú technické – je potrebné pripraviť scénu a zariadiť správne načasovanie. Je niekedy s podivom, že podobné dôkazové partie maju jednoznačný priebeh, ale aj takéto niečo je dnes možné často potvrdiť vhodnými počítačovými programami.