III. cena
Best Problems 1997-2000
white Ba8 Sd8 Re6 Pd5 Pd3 Pe3 Kh3 Pc2 Pd2 Qh1
black Be8 Sh8 Pa7 Rh7 Pb5 Kc5 Pe5 Rf5 Pb4 Ph4 Ba3 Pg3
1.Qh1-a1 ! threat:
2.d3-d4 +
2...Kc5-c4
3.d2-d3 #
2...e5*d4
3.Qa1*d4 #
1...Rf5-f4
2.Qa1*e5 threat:
3.Qe5-d6 #
2...Sh8-f7
3.Sd8-b7 #
2...Rh7-d7
3.Re6-c6 #
2...Be8-c6
3.Re6*c6 #
1...Ba3-b2
2.Qa1-a6 threat:
3.Qa6-d6 #
2...Sh8-f7
3.Qa6*a7 #
2...Rh7-d7
3.Qa6-c6 #
2...Be8-c6
3.Qa6*c6 #
1...Rh7-b7
2.Sd8*b7 +
2...Kc5*d5
3.Re6-d6 #
1...Be8-c6
2.Re6*c6 +
2...Kc5*d5
3.e3-e4 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[606]
#3 (10+12)
Adabaševova syntéza
Úvodník dámou z rohu do rohu otvára hru s párom dvojíc variantov. V hrozbe sa pritom využije dosah bielej dámy na c3 aj d4.
Po obranách 1…Vf4 a 1…Sb2 hrá biela dáma aj v druhom ťahu a to tak, aby hrozila matom 3.Dd6#. Po jej tichých ťahoch nastáva zámena dvoch matov v podvariantoch.
Po obranách 1…Vb7 a 1…Sc6 (ktoré rušia krytie polí b7 a c6) zase biely hrá okamžité šachy (ktoré boli matmi v prvom variante) braním čiernych figúr a po odchode čierneho kráľa na uvoľnené pole d5 matuje inými ťahmi.
Takáto štvorica po dvoch analogických variantov predstavuje to, čo sa dnes volá Adabaševovou syntézou. Pred štvrťstoročím o tomto názve po starom ruskom majstrovi nikto nechyroval. Ale ocenenie v primárnom turnaji bolo napriek tomu vysoké.