II. cena
Šachové umění 1991
white Bb8 Rf8 Pb6 Pe4 Bf3 Ke1
black Pb7 Pg2 Ph2 Kg1
1.Rf8-c8 ?
but
1...h2-h1=Q !
1.Rf8-d8 ?
but
1...h2-h1=S !
1.Ke1-e2 ! threat:
2.Rf8-c8 threat:
3.Rc8-c1 #
2.Rf8-d8 threat:
3.Rd8-d1 #
1...h2-h1=Q
2.Rf8-d8 threat:
3.Rd8-d1 #
2...Qh1-h4
3.Rd8-d1 +
3...Qh4-e1 +
4.Rd1*e1 #
1...h2-h1=S
2.Rf8-c8 threat:
3.Rc8-c1 #
2...Sh1-g3 +
3.Bb8*g3 threat:
4.Rc8-c1 #
2...Sh1-f2
3.Rc8-c1 +
3...Sf2-d1
4.Rc1*d1 #
1...h2-h1=B
2.Rf8-f4 threat:
3.Bf3-g4 zugzwang.
3...Kg1-h2
4.Rf4-f1 #
2...Kg1-h2
3.Rf4-h4 +
3...Kh2-g1
4.Bb8-h2 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[417]
#4 (6+4)
súboj pešiaka a veže
Hrozby rýchlej akcie po prvom rade po ťahoch 1.Vd8? a 1.Vc8? dokáže čierny odvrátiť presnými premenami na jazdca a dámu. Preto biely ťahom kráľa nechá čierneho najskôr sa vyjadriť, ktorú z hrozieb riešenia 2.Vd8! a 2.Vc8! bude odvracať a s druhou po príslušnej obrane prerazí. Čierny má ešte jednu zapeklitejšiu obranu, premenu na strelca, v jej dôsledku by pri realizácii pôvodných hrozieb zostal v pate. Lenže biely využije samospatovanie čierneho na nový útok a matuje nakoniec s využitím blokovania h1 a prístupnosti h2 pre čierneho kráľa.
Zrozumiteľná desaťkameňovka.