I. cena
Smena 1964
white Be8 Rh8 Pd5 Pc4 Bf4 Pe3 Ph3 Kd2 Pg2
black Bc8 Ra7 Pd7 Pc6 Ph6 Sg4 Kh4 Pg3 Pa2
1.Bf4-d6 ! threat:
2.Bd6-e7 +
2...Sg4-f6
3.Be7*f6 #
1...a2-a1=Q
2.Bd6-e7 +
2...Qa1-f6
3.Rh8*h6 +
3...Sg4*h6
4.Be7*f6 # {MM}
3...Kh4-g5
4.Rh6-h5 #
2...Sg4-f6
3.Rh8*h6 +
3...Kh4-g5
4.Rh6-h5 # {MM}
1...Sg4-f6
2.Rh8*h6 +
2...Kh4-g5
3.Bd6-f4 +
3...Kg5-f5
4.Be8-g6 # {MM}
1...Kh4-g5
2.Rh8-g8 +
2...Kg5-f6
3.h3*g4 threat:
4.Rg8-g6 #
3...c6*d5
4.Rg8-g6 # {MM}
2...Kg5-f5
3.h3*g4 +
3...Kf5-e4
4.Be8-g6 #
3...Kf5-f6
4.Rg8-g6 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[399]
#4 (9+9)
modelové maty
Dnešný diagram je zložený v štýle, ktorý nie je na Slovensku veľmi obľúbený. Modelovým matom v priamych úlohách sa venuje najmä klasická česká škola. Žiadne veľké strategické manévre, dôraz je kladený na súbor modelových matov, ktoré sa v tomto prípade musia trošku hľadať v spleti variantov. Sú tam štyri, z toho jeden s väzbou čierneho jazdca. Kráľ sa v nich nachádza na štyroch rôznych poliach a súhra troch bielych figúr je príkladná. Všetko toto otvára úvodník, ktorý dáva čiernemu kráľovi voľné pole. Skrátka – je to malebná úloha.