I.-II. cena e.a.
Pravda 1998-1999
white Bf7 Rg6 Pd4 Pf4 Pb3 Pc2 Ke2 Ba1 Sd1 Rf1
black Bb8 Rd8 Pe7 Sa6 Sc5 Pf5 Ke4 Pg4 Ph2
1.Sd1-f2 + ?
but
1...Ke4*f4 !
2.Sf2-h1 +
2...Kf4-e4
3.Sh1-g3 +
3...Bb8*g3!
1.Sd1-c3 + ?
but
1...Ke4*d4 !
2.Sc3-b1 +
2...Kd4-e4
3.Sb1-d2 +
3...Rd8*d2!
1.Bf7-c4 ! threat:
2.Bc4-d3 +
2...Sc5*d3
3.c2*d3 +
3...Ke4-d5
4.Sd1-e3 #
1...Rd8-d6
2.Sd1-f2 +
2...Ke4*f4
3.Sf2-h1 +
3...Kf4-e4
4.Sh1-g3 #
1...Bb8-d6
2.Sd1-c3 +
2...Ke4*d4
3.Sc3-b1 +
3...Kd4-e4
4.Sb1-d2 #
1...Sa6-b4
2.Sd1-c3 +
2...Ke4*d4
3.Sc3-a4 +
3...Kd4-e4
4.Sa4*c5 #
1...e7-e6
2.Sd1-c3 +
2...Ke4*d4
3.Sc3-d5 +
3...Kd4-e4
4.Sd5-f6 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[369]
#4 (10+9)
logika, Siersova batéria, Grimshaw
Na dnešnom diagrame môžete obdivovať elegantnú štvorťažku s aktívnou hrou bieleho jazdca.
V pokusoch síce biely rozohrá Siersove batérie, ale čierny využije prečistenie línií veže a strelca na pokrytie plánovaných matov na g3 a d2.
Preto musí biely skúsiť niečo iné – v hrozbe riešenia čierny kráľ dorazí na d5, takže sa čierny môže brániť príchodom kameňa na d6 s prerušením Vg6 ku c6. Tým však zároveň dôjde ku vzájomnému prerušeniu týchto figúr, ktoré biely môže využiť na matové postupy z pokusov.
V dvoch doplnkových variantoch sa síce opakuje druhý ťah s tvorbou diagonálnej batérie, ale maty sú odlišné vďaka zrušeniu krytia rôznych polí.
Veľmi pekné.