I. cena
The Problemist 2014
white Re8 Qc6 Pg6 Sh5 Sf4 Pg4 Pc3 Kh3 Bf2 Bb1 Re1
black Qa7 Sd7 Se7 Pf7 Pd6 Pe6 Bc5 Pd5 Ke5 Ba4 Pd3 Pe3
1.Bf2-g3 ! threat:
2.Sf4*d5 +
2...Ke5-e4
3.Sd5-f6 #
1...e3-e2
2.Sf4*e2 +
2...Ke5-e4
3.Se2-d4 #
1...Ba4*c6
2.Sf4*d3 +
2...Ke5-e4
3.Sd3-e5 #
1...Se7*c6
2.Sf4*e6 +
2...Ke5-e4
3.Se6-g5 #
1...Ke5-e4
2.Bb1*d3 +
2...Ke4-f3
3.Re1-f1 #
2...Ke4-e5
3.Sf4-e2 # {(3.Sf4~#)}
1...f7-f5
2.Qc6*d5 +
2...e6*d5
3.Re8*e7 #
2...Se7*d5
3.Re8*e6 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[161]
#3 (11+12)
postupné batérie
Všetky biele líniové figúry sú v postavení dnešného diagramu oddelené od čierneho kráľa bariérou čiernych kameňov. K prekonaniu bariéry poslúži pomerne viditeľný úvodník, ktorý vytvorí jadcovú batériu a hrozí v druhom ťahu vytvorenie druhej batérie nasmerovanej na voľné pole e4. Dve čierne obrany spočívajú v braní bielej dámy, jedna ďalšia pridáva vzdialené voľné pole na e3. Všetky však majú spoločné umožnenie vytvorenia inej smrteľnej batérie braním jazdca v druhom ťahu bieleho. Spolu teda na čierneho kráľa zaútočí až päť rôznych priamych jazdcových batérií, z ktorých ani jedna neexistuje v postavení diagramu. Fantázia!