I. cena
Memoriál A. Pongrácza 1990
white Ka8 Bb8 Bc8 Pb7 Sd6 Pb5 Pc4 Ra3 Rf3 Pc2 Se2 Pg2
black Pa7 Pg7 Bh7 Rg6 Sa5 Pc5 Ke5 Rh5 Pe3 Sh3 Pf2 Qc1 Be1
1.Ra3-d3 ! threat:
2.Rd3-d5 #
1...Sa5*c4
2.Sd6*c4 +
2...Ke5-e4
3.Sc4-d2 +
3...Qc1*d2
4.Se2-c3 +
4...Qd2*c3
5.Rf3*e3 # {display-departure-file}
3...Be1*d2
4.Rf3*e3 + {display-departure-file}
4...Bd2*e3
5.Se2-c3 #
1...Bh7-g8
2.Sd6-f7 +
2...Ke5-e4
3.Sf7-g5 +
3...Rh5*g5 {display-departure-file}
4.Se2-g3 +
4...Rg5*g3
5.Bc8-f5 #
3...Rg6*g5 {display-departure-file}
4.Bc8-f5 +
4...Rg5*f5
5.Se2-g3 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[129]
#5 (12+13)
Plachutta
Plachuttova téma je klasika. Biely vykoná ťah do priesečníka dvoch rovnako chodiacich čiernych líniových figúr, takže po dvoch rôznych braniach na priesečníku biely odláka berúcu figúru z jej línie a potom matuje. Tým je dosahnutá výmena predposledného a posledného ťahu v podvariantoch. Ako vidno z priebehu, tento obsah sa vyskytuje v oboch variantoch päťťažky, podfarbený predchádzajúcou hrou Siersovej batérie. Pekné, však?