I. cena
Pravda 1990-1991
white Qd7 Pg5 Ph5 Bf4 Pe3 Sf3 Kh3 Rc2 Pf2 Bb1 Se1
black Pf7 Rg7 Sb6 Pd6 Pf6 Pa4 Bd4 Ke4 Pc3 Sg3 Ra2 Qa1 Bd1
1...Sg3-f5 {a}
2.Sf3-d2 + {A}
2...c3*d2
3.Rc2-c5 +
3...Qa1*b1
4.Qd7*f5 #
3...Ra2-c2
4.Qd7*f5 #
2...Ke4-d5
3.e3-e4 +
3...Kd5-c5
4.Se1-d3 #
1...Sb6-d5 {b}
2.Rc2-e2 + {B}
2...Qa1*b1
3.Sf3-d2 +
3...Ra2*d2
4.f2-f3 #
3...c3*d2
4.f2-f3 #
2...Bd1-c2
3.Sf3-d2 +
3...c3*d2
4.f2-f3 #
2...Ra2-c2
3.Sf3-d2 +
3...c3*d2
4.f2-f3 #
1.Qd7*d6 ! threat:
2.Qd6*d4 +
2...Ke4-f5
3.Sf3-h4 +
3...Kf5-e6
4.Qd4-d6 #
3.Qd4*f6 +
3...Kf5-e4
4.Qf6-e5 #
1...Sg3-f5 {a}
2.Rc2-e2 + {B}
2...Qa1*b1
3.Sf3-d2 +
3...Ra2*d2
4.f2-f3 #
3...c3*d2
4.f2-f3 #
2...Bd1-c2
3.Sf3-d2 +
3...c3*d2
4.f2-f3 #
2...Ra2-c2
3.Sf3-d2 +
3...c3*d2
4.f2-f3 #
1...Sb6-d5 {b}
2.Sf3-d2 + {A}
2...c3*d2
3.Rc2-c5 +
3...Qa1*b1
4.Qd6*d5 #
3...Bd1-c2
4.Qd6*d5 #
3...Ra2-c2
4.Qd6*d5 #
1...Sg3-e2
2.Rc2*e2 +
2.Sf3-d2 +
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[536]
#4 (11+13)
recipročná zámena
Rozdiel medzi postavením na diagrame a po úvodníku 1.D:d6 spočíva najmä v tom, ktoré pole z dvojice f5 a d5 je pod kontrolou dámy a ktoré z nich je voľné – prístupné čiernemu kráľovi. V prípade, že čierny jazdec zablokuje voľné pole, biely pokračuje 2.Ve2+, čim veža preberie kontrolu e3 od bieleho pešiaka a po obeti bieleho jazdca môže matovať biely pešiak. Pokiaľ čierny jazdec potiahne na pole pod kontrolou dámy, biely vynúti otvorenie vertikály pre bV a po pokrytí 5. radu matuje dámou.
Zrozumiteľná recipročná zámena 2. ťahov, v ktorej nie sú varianty medzi fázami úplne rovnaké.