3. čestné uznanie
Birnov MT 2006
white Ba7 Pg5 Sg4 Pc2 Kc1
black Rf8 Pg7 Pa3 Pg3 Pe2 Pf2 Sg2 Qh2 Ke1 Bf1
1.Sg4-e5 ? threat:
2.Se5-d3 #
but
1...Qh2-h7 !
1.Ba7-c5 ? threat:
2.Bc5-b4 #
but
1...Rf8-b8 !
1.Ba7-d4 ? threat:
2.Bd4-c3 #
but
1...Rf8-c8 !
1.Ba7-b6 ! threat:
2.Bb6-a5 #
1...Rf8-f5
2.Bb6-d4 threat:
3.Bd4-c3 #
2...Rf5-f3
3.Bd4-c5 threat:
4.Bc5-b4 +
4...Rf3-c3
5.Bb4*c3 #
3...Rf3-f4
4.Sg4-e5 threat:
5.Se5-d3 #
4...Qh2-h7
5.Bc5-b4 +
5...Rf4*b4
6.Se5-f3 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[512]
#6 (5+10)
logika
Hlavným plánom je bieleho aktivizácia jazdca ťahom Je5 s úderom proti d3 a f3, s tým sa však biely nesmie ponáhľať, aby nedostal do hry predčasne čiernu dámu.
Preto chce biely strelec hroziť na diagonále a5-e1, ale biely musí postupovať veľmi opatrne, aby čierna veža z 8. radu nezačala ohrozovať jeho vlastného kráľa. To je rozdiel medzi pokusmi 1.Sc5? a 1.Sd4? na jednej strane a prvým ťahom riešenia 1.Sb6! s využitím prítomnosti Pa3. V tomto prípade už musí čierna veža voliť obrany po stĺpci f, ináč by biely zaútočil jazdcom. Postupne dôjde k preťaženiu čiernej veže a biely zahrá 4.Je5! v momente, keď je čierny už bezmocný.