Pochvalná zmienka
SuperProblem 10 JT 2016
white Bb6 Pf5 Pg4 Sa3 Kf3 Pg3 Pe2 Bg2
black Pc6 Pd6 Pc5 Kd5 Pe5 Pd4
1.g4-g5 ! zugzwang.
1...d4-d3
2.Kf3-e3 +
2...e5-e4
3.Bg2*e4 +
3...Kd5-e5
4.Sa3-c4 #
1...c5-c4
2.Kf3-g4 +
2...e5-e4
3.Kg4-f4 threat:
4.Bg2*e4 #
1...e5-e4 +
2.Kf3-f4 threat:
3.Bg2*e4 #
2...d4-d3
3.e2-e3 threat:
4.Bg2*e4 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[373]
#4 (8+6)
kráľovská batéria
Riešenie dnešného diagramy uvádza nenápadný ťah pešiakom. Má dve funkcie. Prvá sa prejaví v závere prvého variantu, keď Pg5 kryje pole f6. Druhá sa ukáže v priebehu druhého variantu, keďže biely kráľ využije uvoľnené pole g4 na to, aby nestratil možnosť potiahnuť na pole f4 a pritom mohol tvoriť dlhú diagonálu. Tým sa dostávame k hlavnému tematickému obsahu – kráľovskej batérii, ktorá sa v každom z troch variantov otvorí iným spôsobom. Napriek strategickej jednoduchosti a priamočiarosti bielej hry (silný ťah S:e4 sa vyskytuje v každom variante) je úloha dostatočne zaujímavá na to, aby ju rozhodca jubilejného turnaja ruskej webstránky zaradil do výsledku.