- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
Pomocný mat desiatym ťahom s trojicou bielych figúr veža, strelec a jazdec? Starí majstri by si možno povedali, že autorovi muselo preskočiť, keď sa odhodlal zverejniť takúto pozíciu. Ale ona nielenže je korektná, ale navyše aj perfektná po tematickej stránke.
Na začiatku riešenia má čierny nedostatok ťahov, ktorými by nezmatoval bieleho kráľa. Preto musí premeniť jazdca, ktorý jediný sa môže beztrestne objaviť a pohnúť. Stane sa obeťou bieleho jazdca na jeho ceste za sebaobetovaním na e2. Ochrana bieleho kráľa motivuje ďalšie dve premeny na jazdcov (s dodatočným zohľadnením línie f1-f6), na f1 a opäť na h1, čo umožní uvoľniť Se1, ktorý jediný môže zlikvidovať Pe5 prekážajúceho matu.
Medzitým sa biela veža prehryzie na c1, čistiac po ceste matovú líniu. Umožní posledné otvorenie matovej línie pešiakom z b2 a nutnosť nepokryť matovú líniu vedie ku štvrtej premene na jazdca.
Fantastický pomocný mat búrajúci mnohé obmedzené predstavy o možnostiach žánru. Veľká škoda predčasného odchodu mimoriadne invenčného autora!