Světozor 1923
white Rf8 Qg6 Bd5 Kh2
black Pc7 Sa5 Ke5 Pb3 Pc3 Pd3 Pe3
1.Rf8-f4 ! threat:
2.Bd5-f3 threat:
3.Qg6-f6 #
2...Ke5*f4
3.Qg6-f6 # {MM}
1...e3-e2
2.Rf4-f5 +
2...Ke5-d4
3.Qg6-g1 # {MM}
1...Ke5*f4
2.Qg6-f6 +
2...Kf4-g4
3.Bd5-f3 # {MM}
1...Ke5*d5
2.Rf4-f5 +
2...Kd5-c4
3.Qg6-g4 # {MM}
2...Kd5-d4
3.Qg6-g4 # {MM}
2...Kd5-e4
3.Qg6-g4 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[696]
#3 (4+7)
modelové maty
Výborný úvodník obetuje bielu vežu a vymieňa nebezpečné voľné pole d4 za (pre bieleho) prívetivejšie f4 (keďže to priťahuje čierneho kráľa ku bielemu).
Nasleduje po ňom tichá hrozba, v ktorej likvidácia bielej veže vedie k prvému modelovému matu. Rovnako tak vedú k modelovým matom obrany v 1. ťahu čierneho, keď:
- Pe3 odblokuje toto pole odchodom, ale pritom otvorí líniu g1-a7,
- Ke5 berie Sd5, čím sa prečistí 5. rad,
- Ke5 berie Vf4, čím sa čierny kráľ opäť priblíži k bielemu (a nasledujú ťahy z hrozby vo vymenenom poradí.
Spolu 4 modelové maty (keď pokladáme dva podvarianty po 1…K:d5 za ekvivalentné). Pekná česká trojťažka.
