British Chess Magazine 1995
white Kc6 Sd5 Pf5 Pg4 Pd3 Sc1
black Pf7 Pf6 Ke5
1.Sc1-a2 !
1...Ke5-d4
2.Sa2-b4
2...Kd4-e5
3.Sb4-a6
3...Ke5-d4
4.Sa6-c5
4...Kd4-e5
5.Sc5-e4
5...Ke5-d4
6.Se4-f2
6...Kd4-e5
7.Sf2-h3
7...Ke5-d4
8.Sh3-f4
8...Kd4-e5
9.Sf4-g2
9...Ke5-d4
10.Sg2-e1
10...Kd4-e5
11.Se1-f3 #
ANIMOVANÝ DIAGRAM
- Kliknutím na pravú/ľavú polovicu diagramu sa prehráva riešenie úlohy na diagrame dopredu/dozadu
- Kliknutím na *** sa obnoví východisková pozícia
- Kliknutím na ťah v riešení (napr. 1.Sc3!) sa na diagrame nastaví pozícia po danom ťahu
[41]
#11 (6+3)
Mnohí začínajúci šachisti majú problém s pochopením jazdcov. Nejde len o ich zvláštny ťah alebo fakt, že môžu preskakovať vlastné i cudzie figúrky. Ide predovšetkým o podivnú geometriu ich ťahov (sú krátkonohí v porovnaní s ostatnými figúrami, ale predsa k presunu na vedľajšie pole potrebujú až tri ťahy) a s tým súvisiace schopnosti. Koľkí z nás mali veľa dám a kráľov napichnutých na vidličky?
Dnešný diagram je v svojej podstate jednoduchý. Všetky biele kamene okrem Jc1 držia čierneho kráľa v klietke. Bielemu stačí dať Jf3#. No bohužiaľ to nejde okamžite, tých ťahov je potrebné vykonať oveľa viac.